Útmutató bántalmazó gyerekek szüleinek
Bár napjaink helyzetéből eredően a kortársbántalmazások gyakorisága csökkent (hiszen nincsenek a diákok összezárva az iskolában, ami a legtöbb bántalmazás egyik központi helyszíne), ugyanez a bántalmazás online formájáról már nem mondható el. A gyerekek az eddiginél is több időt töltenek a különböző online felületeken, ami hozzájárul ahhoz, hogy az ún. cyberbullying gyakorisága nőjön. A kortársbántalmazásnak több szereplője van: a bántalmazón és az áldozaton kívül beszélünk még csatlósokról (akik szintén aktívan részt vesznek a bántásban a bántalmazóval), megfigyelőkről (akik azzal, hogy nézik a bántalmazást, esetleg nevetnek, tovább bátorítják az elkövetőt), védőkről (ők az áldozatot támogatják), és kívülállókról (akik kimaradnak az egész helyzetből, igyekeznek úgy tenni, mintha nem is tudnának az esetről). Ugyanezek a szerepek jelennek meg a cyberbullying eseteiben is.
Fontos, hogy ha szülőként tapasztalják a kortársbántalmazást, ne hagyják figyelmen kívül! Akármelyik szerepbe került is a gyermekük, tegyék meg a szükséges lépéseket. Mi a teendő akkor, ha kiderül, hogy a gyermekünk bántalmazó szerepben van?
- Adjuk a gyerek tudtára, hogy ez nem elfogadható viselkedés.
- Őszintén és nyíltan beszéljünk a helyzetről. Derítsük ki, milyen okból bántalmaz, mondjunk saját tapasztalatokat (ha van), világítsunk rá az áldozat érzéseire is.
- Büntetés helyett próbáljunk meg arra törekedni, hogy a gyermek átérezze az áldozat helyzetét. Kérdezzük meg tőle, ő hogyan érezné magát, ha bántanák.
- Ha pozitív irányú változás történik a gyermek viselkedésében mindig jelezzük felé, hogy észrevettük azt, és dicsérjük meg.
- Tekintsünk rá saját konfliktuskezelési technikáinkra, mutassunk pozitív példát a gyermeknek. Ha eddig mi magunk is nehezen kezeltük a konfliktusos helyzeteket, törekedjünk a változásra.
- Fontos a pedagógusokkal és a segítő szakemberekkel való együttműködés. Bátran forduljunk hozzájuk és kérjük ki a tanácsukat.
********
Bánosi E. (2018): A gyereklélek sötét oldala. Gyereklélek, 2018/2. 46-49.o.