A tanulási folyamat lépései 4. – Felidézés/alkalmazás, vagyis a számonkérés
Az elmúlt három hétfőn a tanulási folyamat első három lépéséről beszéltem nektek részletesen. Ha mindhárom lépésen sikeresen végighaladtatok, és megfogadtatok egy-két tanácsot, akkor semmilyen dolgozat vagy szóbeli felelet nem fog gondot okozni számotokra. De mire érdemes még odafigyelni számonkérésnél?
Fontos, hogy tájékozódjatok a számonkérés módjáról, és annak megfelelően készüljetek fel. Például, ha esszét kell majd írnotok a témából, érdemes előtte megírni egyet próbaképp, hogy lássátok, nagyjából mennyi időre van szükségetek a megírásához. Ha feleletválasztós tesztre készültök, hatékony és ötletes lehet, ha elkészítetek magatoknak otthon egy kérdéssort (miket kérdeznétek a témában magatoktól, hogyan, milyen válaszlehetőségek lehetnének - ha kész, akár osztálytársak között meg is oszthatjátok ezt, hogy gyakorolhassatok, beszélgessetek a témáról). Ha szóban kell visszaadnotok az anyagot, ilyenkor hatékony lehet elgyakorolni ezt is. Akár fel is mondhatjátok valakinek az anyagot, vagy ha nincs ehhez társatok, akkor a tükör előtt magatoknak is összefoglalhatjátok az új ismereteket. Ha valamilyen oknál fogva nem tudjátok, milyen formában lesz tőletek számonkérve az anyag, első lépésben érdemes utánaérdeklőni a tanárnál. Egy másik lehetőség, hogy mindenre felkészültök. Higgyétek el, ez sem tart pár óránál tovább, és így olyan alaposan elsajátítjátok az anyagot, hogy biztos jó eredményt fogtok elérni!
Jó tanulást kívánok nektek!
*********
forrás: Grüning, C. (2011): Az eredményes tanulás titka. Partvonal Könyvkiadó, Budapest.